Volgers

maandag 16 maart 2015

Wat stampen wij hard he?


Afgelopen vrijdag maakt ik mijn hamer af, mijn tweede werkstuk in de houtbewerkingscursus. 
De bedoeling was bij dit werkstuk om de edele techniek van het schaven te leren. Ik schijf met opzet 'edel' want:  "dat is nog zo gemakkelijk niet", zoals de docent zei.
En inderdaad, ik stond hopeloos te hakken in het begin op mijn oefenplankje. Gelukkig werd dat later beter en mochten we beginnen met de steel van de hamer. Deze werd taps toelopend geschaafd (met een verloop van een centimeter aan beide kanten) en toen dat af was mochten wij aan de hamerkop beginnen.



 
oefenlatje, twee schaven, steel en kop

Vier stukken beukenhout werden resp. onder, aan weerszijden en bovenop de brede kant van de steel gelegd en toen IN-gelijmd; denk erom: niet geplakt, dat is vloeken in de kerk. 
Toen alles VER-lijmd was (zo heet het als het af is) moesten de zijkanten schuin gezaagd, de onderkant haaks en de bovenkant bol geschaafd worden volgens een vaststaande ronding. Daarna werd het geheel nog afgewerkt met een klein schaafje en een schaafstaal.


 
Ik heb mijn duim bij het fanatiek schaven, want natuurlijk deed ik dat, toch wat overbelast. Leermomentje.
Er volgde er nog een, want de steel bleek iets te hoog in de hamerkop te zitten. Ik moest er IETS afschaven.
Ja dus........ schaaf, schaaf, schaaf........(fanatiek dus):  steel was te smal geworden en zakte door de kop heen...ARGHHHH
Gelukkig is er fineer in de wereld en met behulp daarvan kon het probleem worden opgelost.


De leraar zei troostend dat iedereen zoiets een keer overkwam. Oke, nog 54 dagdelen te gaan; ik hoop dat het hierbij blijft.....
 

Zaterdag heb ik de hele middag besteed aan het maken van een hamer 1:12 met behulp van dezelfde technieken en ook met een losse steel. 
Lastig, maar het lukte, met lindenhout van 2 mm. Wel even iets anders.















Volgende week ga ik beginnen met een timmermansbankje. Een echt meubeltje dus. Nou ik ben benieuwd!!!

De muis en de olifant lopen samen, duidelijk hoorbaar, over een houten bruggetje.
"Wat stampen wij hard he?", zegt de muis.

4 opmerkingen:

  1. Mooi geworden, Paula, ondanks dat je je duim een beetje overbelast hebt, volgende keer voorzichtiger zijn met 'fanatiek' zijn.
    Deze hamer is anders een hele flinkerd en die kleine mag er ook zijn, knap werk (beiden) :)!
    Als je zo doorgaat heb je aan het eind van deze cursus alles dubbel: 1:1 én 1:12 ;)! Mooi meegenomen toch?
    Groetjes, ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GAAF zeg! Ik heb zo'n hamer voor stoelen bekleden. Je heb steaks een hele verzameling!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel knap gemaakt, Paula. Weet hij ook al van het kleintje? Pas een beetje op je duim hè. Ik heb gezien dat het goed pijn doet.
    groetjes, Nienke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemachtig Paula, dit is knap werk!!! En niet alleen de kleine. Wat is-tie klein in vergelijking met de grote.... Is natuurlijk altijd zo, met alles, maar als je ze zo neerlegt..... allemachtig!!! Ik krijg bijna tranen in mijn ogen.....
    Mijn poppenhuisminiaturenhart slaat een slag over!!!! en begint daarna luidkeels te zingen....
    Gegroet, met alle eerbied, Opperhofhoutbewerkingsmeesteres.
    Rya

    BeantwoordenVerwijderen