Volgers

zondag 2 september 2012

Paula Ross

 Gisteren heb ik een workshop gevolgd van Loes Snoodijk, namelijk:  hoekkastje-met-geschilderd- tafereeltje maken.
Enig was het! De gastgeefster was Betty Slaats, van Avontuur in Miniatuur. Geweldige gastvrouw, lekkere koffie en thee, heerlijke lunch en het vermogen iedereen direkt op haar gemak te stellen..

De ochtend werd besteed aan het in elkaar zetten van de kast, zie foto's en de middag aan het schilderen van het landschapje.



 


Zo zag de kast er halverwege de ochtend uit. De bovenkast was reeds klaar en de onderkast moest nog voorzien worden van dwarslatten, voet en deur .


Dit was het resultaat van de ochtend. Kast in elkaar en voorzien van sleutel.

Na de lunch begon dan het echte werk, namelijk het maken van het met olieverf (!) geschilderde deurpaneeltje.(het ligt reeds voor het kastdeurtje, op de foto hierboven)
We moesten allemaal beginnen met het schilderen van de lucht. Deze kleur werd over het gehele paneeltje aangebracht en de bedoeling was dan dat je laag over laag de rest maakte. Na de lucht de onderkant, de horizon, en daarna steeds gedetailleerder.
Enige gelijkenis met de tv-schilderlessen van Bob Ross was er zeker; de highlights werden met wit gemaakt, terwijl het van Dijck-bruin ook niet geschuwd werd.
Zo hoorde ik mijzelf regelmatig zeggen: "Yesss,...... there......., make a highlight........., a little Vandijck-brown..... yessssss......  en dit alles op gepaste, kalme, fluistertoon......

Maarrrrr, op een gegeven ogenblik had ik dit; ik was STOMVERBAASD over mezelf: dat ik dit kon.....

 
 Geweldig vond ik het! 
De hele avond heeft het kastje voor me op het tafeltje gestaan in de kamer, en iedere keer keek ik weer even.........okee, kinderachtig, maar detsmie, zullen we maar zeggen.
Over twee weken is de olieverf droog en dan kan het geheel gevernist worden. Waarschijnlijk worden de kleuren dan iets dieper/helderder.


Hier zijn de andere kastjes . De meeste deelnemers deden het ook voor de eerste keer.
Mooi he?
En ja, de juf was ook trots op ons!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten